Generelt om den specifikke kategori

Droneflyvninger, der falder ind under den specifikke kategori, kræver en særlig tilladelse fra Trafikstyrelsen. Læs mere om den specifikke kategori på denne side.

Hvornår er jeg i den specifikke kategori?

Din droneflyvning befinder sig i den specifikke kategori, når du ikke længere kan opfylde kriterierne for flyvning i den åbne kategori jf. EU 2019/947.

Din flyvning vil f.eks. være i den specifikke kategori, hvis du:

  • Vil flyve din drone over 120 meter over terræn
  • Flyver en drone, der er tungere end 25 kg
  • Vil flyve din drone uden for synsvidde (BVLOS)

Hvis du ønsker at flyve i et eller flere af de ovenstående scenarier, placeres din operation automatisk i den specifikke kategori. Bemærk, at ovenstående liste ikke er udtømmende.

Hvordan får jeg lov til at flyve i den specifikke kategori?

Hvis du vil flyve i den specifikke kategori kategori kræver det en af disse godkendelser:

  • Et dækkende standardscenarie (STS)
  • En operationel tilladelse baseret på en præ-defineret risikovurdering (PDRA)
  • En operationel tilladelse baseret på en på en selvstændig udarbejdet risikovurdering (SORA)
  • Et operatørcertifikat – Light Operator Certificate (LUC)

 

Ansøgninger i den specifikke kategori stiller høje krav til dig som droneoperatør og kræver grundigt forudgående kendskab til de safety-krav, der opstilles i ansøgningen, samt dokumentationskravene hertil. Trafikstyrelsen anbefaler operatører, der overvejer at ansøge om en tilladelse til at flyve drone i den specifikke kategori, til forinden at overveje, om de har tilstrækkelige resurser til at udarbejde ansøgningen og bidrage med yderligere oplysninger i løbet af ansøgningens behandling.

 

Oversigt over ansøgningsprocesserne:

Ansøgninger

STS (Standardscenarie)

Hvis du har en drone med et C5 eller et C6-mærke, kan du flyve på et standardscenarie. 

Et standardscenarie er en foruddefineret operation hvor EASA allerede har lavet risikovurderingen for dig. Det eneste, du skal gøre er at udarbejde en operationsmanual og overholde alle krav til dronen, uddannelsen og operationelle begrænsninger.

Når du kan overholde disse krav, indsender du en erklæring til Trafikstyrelsen om, at du overholder kravene. Herefter vil du modtage en automatisk bekræftelse om, at vi har modtaget erklæringen. Når vi afholder tilsyn, vil vi besøge dig og gennemgå din operationsmanual sammen med dig.

Det er vigtigt, at alle kravene til det pågældende standardscenarie opfyldes, og at du ikke kun udvælger de elementer fra standardscenariet, som passer ind i din operation.

Gå til ansøgningssiden for STS

Checkliste:

  • Operationsmanual
  • Gennemfør teoretisk STS-prøve
  • Gennemfør praktisk STS prøve for STS-01 eller STS-02
  • Udfyld og indsend erklæring til Trafikstyrelsen

Standardscenarier:

  • STS-01
  • STS-02

PDRA-S01/PDRA-S02 (Prædefinerede risikovurderinger for legacydroner)

De to prædefinerede risikovurderinger PDRA-S01 og PDRA-S02 er næsten identiske med standardscenarierne STS-01 og STS-02, men for PDRA'er behøver dronen ikke at have et C5 eller C6-mærke.

De prædefinerede risikovurderinger PDRA-S01 og S02 er foruddefinerede operationer hvor EASA allerede har lavet risikovurderingen for dig. Det eneste, du skal gøre er at udarbejde en operationsmanual og overholde alle krav til dronen, uddannelsen og operationelle begrænsninger.

Når du kan overholde disse krav, indsender du operationsmanualen og krydsreferencelisten som ansøgning til Trafikstyrelsen. Herefter vil vi gennemgå din ansøgning for at sikre os, at du overholder kravene. Godkender vi din ansøgning, modtager du en operationstilladelse, og kan flyve derefter. Når vi afholder tilsyn, vil vi besøge dig og gennemgå din operationsmanual sammen med dig.

Det er vigtigt, at alle kravene til den pågældende prædefinerede risikovurdering opfyldes, og at du ikke kun udvælger de elementer fra standardscenariet, som passer ind i din operation.

Gå til ansøgningssiden for PDRA-S01/S02

Checkliste:

  • Operationsmanual
  • Gennemfør teoretisk STS-prøve
  • Gennemfør praktisk STS prøve for STS-01/PDRA-S01 eller STS-02/PDRA-S02
  • Udfyld og indsend erklæring til Trafikstyrelsen

PDRA-S-typer:

  • PDRA-S01
  • PDRA-S02

PDRA-G (Generelle prædefinerede risikovurderinger )

De generelle prædefinerede risikovurderinger PDRA-G er foruddefinerede operationer hvor EASA allerede har lavet risikovurderingen for dig. Det eneste, du skal gøre er at udarbejde en operationsmanual og overholde alle krav til dronen, uddannelsen og operationelle begrænsninger.

Når du kan overholde disse krav, indsender du operationsmanualen og krydsreferencelisten som ansøgning til Trafikstyrelsen. Herefter vil vi gennemgå din ansøgning for at sikre os, at du overholder kravene. Godkender vi din ansøgning, modtager du en operationstilladelse, og kan flyve derefter. Når vi afholder tilsyn, vil vi besøge dig og gennemgå din operationsmanual sammen med dig.

Det er vigtigt, at alle kravene til den pågældende prædefinerede risikovurdering opfyldes, og at du ikke kun udvælger de elementer fra standardscenariet, som passer ind i din operation.

Gå til ansøgningssiden for PDRA-G

Checkliste:

  • Operationsmanual.
  • Overhold uddannelseskravene for den pågældende PDRA.
  • Udfyld krydsreferencelisten.
  • Indsend operationsmanual og krydsreferencelisten til Trafikstyrelsen

PDRA-G-typer:

  • PDRA-G01: BVLOS-flyvning i et tyndt befolket område i ukontrolleret område og op til 150 meters højde.
  • PDRA-G02: BVLOS-flyvning over et tyndt befolket område i et restriktions- eller fareområde.
  • PDRA-G03: BVLOS-flyvning med en max flyvehøjde på 30 meter eller over hindringer, i tyndt befolket områder. Denne PDRA er tænkt anvendt til inspektionsarbejde og følger pre-programmerede ruter.

 

SORA (Risikovurdering for specifikke operationer)

Risikovurderingen for specifikke operationer kaldes i daglig tale for SORA. I denne kategori er mulighederne flere, men ansøgningsprocessen er mere krævende. Her er det nemlig dig, der skal udarbejde risikovurderingen.

Risikovurderingen skal udarbejdes på baggrund af en ConOpS, en vurdering af risikoen for folk på jorden, en vurdering af risikoen for anden lufttrafik, en teknisk gennemgang af dronen samt dokumentation for, at du besidder teoretiske og praktiske færdigheder, der passer til den type operationer, du planlægger at udføre. 

Når du kan overholde disse krav, indsender du operationsmanualen og risikovurderingen som ansøgning til Trafikstyrelsen. Herefter vil vi gennemgå din ansøgning og vurdere, om risikovurderingen er fyldestgørende. Godkender vi din ansøgning, modtager du en operationstilladelse, og kan flyve derefter. Når vi afholder tilsyn, vil vi besøge dig og gennemgå din operationsmanual samt din risikovurdering sammen med dig.

SORA'en er typisk forbeholdt de allermest specialiserede operationstyper. Derfor vil sagsbehandlingen også tage mellem 3-6 måneder. Den kan dog vare længere, hvis ansøgningen kræver nye procedurer eller ændrede principielle betragtninger. 

Vurderer vi, at droneoperationerne ikke kan foregå på et forsvarligt sikkerhedsmæssigt niveau, kan ansøgningen ende med et afslag. 

Gå til ansøgningssiden for SORA

Checkliste:

  • Operationsmanual.
  • Overhold uddannelseskravene for den specifikke kategori.
  • SORA-risikovurdering bestående af 10 trin:
    • Trin 1: Beskriv det operative koncept (ConOps).
    • Trin 2: Bestem den indledende risiko for folk på jorden.
    • Trin 3: Bestem den endelige jordrisiko efter de afbødende foranstaltninger, du bruger.
    • Trin 4: Bestem den indledende risiko for den øvrige lufttrafik.
    • Trin 5: Bestem den egentlige risiko for den øvrige lufttrafik, når du har vurderet luftrummet.
    • Trin 6: Redegør for taktiske mitigerende præstationskrav, som sikrer, du viger for al anden lufttrafik.
    • Trin 7: Bestem operationens SAIL-niveau (Specific Assurance and Integrity Level) ud fra den endelige jordrisiko og luftrumsrisiko.
    • Trin 8: Identificer og redegør for operationens safetymål (OSO).
    • Trin 9: Vurder luftrummet ved siden af din operation.
    • Trin 10: Sammenfat risikovurderingen i et samlet 'safety-portfolio'.

 

LUC (Let UAS-operatørcertifikat)

Når din virksomhed har demonstreret overfor os, at I har fået godkendt en eller flere PDRA'er og SORA'er, kan I ansøge om et let UAS-operatørcertifikat (LUC).

Med et operatørcertifikat (Light UAS Operator Certificate, (LUC)) får I autorisation til at godkende egne operationer, men det kræver, at din virksomhed er i stand til at kunne bære flere forskellige funktioner, og er i stand til at udvikle og vedligeholde et sikkerhedsledelsessystem. At arbejde med et sikkerhedsledelsessystem kræver ressourcer, da man som virksomhed hele tiden skal afdække og undersøge, hvordan man hele tiden forbedrer og tilpasser sikkerheden. Derfor passer LUC'et også typisk bedst til virksomheder med en vis størrelse og med mange komplicerede droneoperationer. 

I vil med et LUC stadig skulle udarbejde risikovurderinger af dine droneoperationer samt implementere de rette afbødende foranstaltninger for at sikre jer, at operationerne kan foregå forsvarligt. I stedet for at få godkendt operationerne forud for hver droneoperation af Trafikstyrelsen, godkender din virksomhed selv operationerne. Vi vil først gennemgå risikovurderingerne sammen med jer, når vi kommer ud og afholder tilsyn hos jer. 

Et LUC udstedes med ubegrænset varighed og forbliver gyldigt, så længe droneoperatøren overholder de relevante krav og lovgivning. Et LUC kan bruges i alle EU’s medlemslande og kan ikke overdrages til andre.

Kontakt os for mere information om LUC

Checkliste:

  • Beviseligt godkendte SORA'er og PDRA'er
  • LUC-håndbog indeholdende beskrivelser af organisationen, relevante procedurer og udførte aktiviteter. 
  • Beskrivelse af ledelsessystem samt fordeling af ansvarlige ledelsesfunktioner.
  • Beskrivelse af organisationsstruktur.
  • Sikkerhedsledelsessystem (SMS).
  • Information om droneoperatørens personale samt den ansvarlige for droneoperationerne.
  • Gennemgang af uddannelseskrav og planer.
  • Underskrevet erklæring om, at droneoperatøren opfylder gældende krav.

Har du spørgsmål, eller vil du høre mere?