Registrerer din organisation som droneoperatør

Hvis du flyver med drone professionelt i erhvervsmæssige sammengæng i Danmark, skal du enten selv være registreret som droneoperatør, eller være tilknyttet en virksomhed eller organisation, der er registreret som droneoperatør. Som droneoperatør er du ansvarlig for have den rette uddannelse, at dronen er forsikret, og at den vedligeholdes efter forskrifterne. På denne side kan du læse mere om, hvordan du registrerer dig som privat droneoperatør.

Video

Kom godt i gang med at registrere din virksomhed/organisation som droneoperatør

Skal din organisation registreres som droneoperatør?

Hvis du arbejder for en virksomhed, et enkeltmandsselskab eller en privat eller offentlig organisation, er det virksomhedens opgave at have registreret sig som droneoperatør. Virksomheden vil dermed have ansvaret for at dens droner skal være mærket korrekt, og at dronerne f.eks. er forsikret efter gældende regler.

Det er også droneoperatøren, der skal sørge for, at alle fjernpiloterne har de rette kompetencer til at flyve den drone, de flyver med.

Læs mere om forskellen på fjernpilot og droneoperatør her

Alle virksomheder, enkeltmandsselskaber, offentlige institutioner og NGO'er, der flyver droner, skal derfor som udgangspunkt registreres hos Trafikstyrelsen.

Du skal kun registrere dig én gang – også selvom du har flere droner.

Du skal registrere din virksomhed som droneoperatør

  • Hvis dronen vejer 250 g og op til 25 kg
  • Hvis dronen vejer under 250 g og har en sensor, såsom et kamera, Lidar sensor, termisk sensor mm.

Du skal ikke registrere din virksomhed som droneoperatør

  • Hvis dronen vejer under 250g og ikke har en sensor.

Registrer din virksomhed som droneoperatør her

Virksomheder, offentlige institutioner og NGO’er, der har fjernpiloter ansat til at udføre opgaver i forbindelse med virksomhedens eller institutionens virke, skal registreres som droneoperatør. Det er den ansvarlige for virksomheden, der skal registrere virksomheden

 

Hvad skal du have klar, når du skal registrere dig som droneoperatør?

  • Medarbejdersignatur/MitID Erhverv for virksomheder, offentlige institutioner og NGO’er.
  • Tegnet forsikring – policenummer.

 

OBS: Offentlige institutioner er ofte selvforsikrede, hvorfor dette krav ikke gælder dem.

Sådan registrerer du din virksomhed som droneoperatør

  • Du skal vælge linket til at registrerer virksomheden, den offentlig institution, eller NGO som droneoperatør.
  • Du skal logge på med enten Medarbejdersignatur, eller MitID Erhverv.
  • Når du har registreret dig som droneoperatør, modtager du en kvittering for registreringen i din virksomheds Digital Post/E-boks/Mit.dk
  • Modtager du ikke Digital Post, skal du angive den ønskede adresse for modtagelse af operatørregistreringsnummeret fysisk. Der kan gå op til 30 dage, før du modtager det fysiske brev.
  • I kvitteringsbrevet vil du få oplyst et registreringsnummeret, samt en sikkerhedskode.

Hvis du ansøger som enkeltmandsvirksomhed, virksomhed, offentlig institution, eller NGO skal du anvende nedenstående link:

Registrering af droneoperatør som organisation her (Medarbejdersignatur/MitID Erhverv) [Nyt vindue]

Registrerer du et enkeltmandsselskab, kan du forvente længere sagsbehandlingstid, da din sag skal håndteres manuelt. Når du modtager dit bekræftelsesbrev, er du blevet registreret som droneoperatør, og du vil hurtigst muligt modtage registreringsnummeret.

Påsæt registreringsnummeret på dronerne

Når du har registreret dig, vil du få tildelt et unikt droneoperatørnummer, som skal påføres alle de droner, som der opereres med. Hvis organisationens drone er mærket med en fjernpilots dronecertifikatnummer, skal dette udskiftes. Certifikatnummeret er ikke længere korrekt mærkning af dronen.

Hertil får du som droneoperatør også en sikkerhedskode, som ikke bør udleveres til andre, da den er din garanti for at andre ikke kan misbruge registreringsnummeret ved at sætte det på deres drone og dermed flyve på dit ansvar.

Det betyder, at du kun behøver ét registreringsnummer til alle droner fremfor tidligere, hvor man skulle registrere hver enkelt drone.

I tilfælde af ejerskifte skal registreringsnummeret fjernes fra dronen. Den nye ejer skal selv ansøge om et nyt registreringsnummer, hvis de ikke allerede er indehaver af et.

Forsikring

Hvis din drone ikke er en legetøjsdrone, skal flyvningen være forsikret. Forsikring til din drone er afgørende for at overholde lovgivningen, beskytte sig selv og andre mod økonomiske konsekvenser tilfælde af uheld eller skader og skabe en tryg og sikker flyveoplevelse.

Det er operatøren, der er ansvarlig for, at dronen er forsikret, vedligeholdes efter forskrifterne og at de tilknyttede fjernpiloter har den rette uddannelse.

Trafikstyrelsen anbefaler, at dronen forsikres, selv hvis den vejer under 250 g.

Hvis en eller flere af organisationens droner vejer mindst 250 g, skal organisationen være forsikret. Dronen skal være forsikret for mindst 0,75 mio. SDR (Special Drawing Rights), hvilket svarer til ca. 7 mio. kr.

Når du registrerer din virksomhed som droneoperatør, skal du oplyse det forsikringspolicenummer, der dækker evt. skader, som dronen forårsager.