At lære at styre et dronesystem betyder at lære at forstå og vedligeholde et helt apparat med interne og eksterne systemer og tjenester, inklusive forskellige funktioner, indstillinger og risici. Noget af dette kan opfattes som teknikaliteter, mens andre dele er afgørende. Men uanset hvad, skal du kende alle delen og vide, hvordan man håndterer dem for at flyve så sikkert og korrekt som muligt.
Droner med propeller
Droner kan have flere propeller, som kombineret med motorernes forskellige hastigheder skaber løftekraft og bevægelse. Ofte har dronen fire arme og fire propeller: To propeller drejer med uret, og to propeller drejer mod uret. På denne måde bliver den samlede rotationskraft neutral. Hvis en drone har mere end en propel, klassificeres den som en multirotor drone.
Det er vigtigt, at propellerne er installeret på det rigtige sted. Forkert montering vil medføre et øjeblikkeligt nedbrud. I de fleste dronesystemer kan propellerne ikke monteres forkert, men det er stadig vigtigt at kontrollere, at de er korrekt sikret. Propellerne udsættes for høje belastninger og kan let revne. Kontroller rotorbladende for revner inden start ved at bøje dem forsigtigt.
Fastevingede droner
Nogle droner har faste vinger. Denne type drone har ofte en eller to propeller. Den har andre funktioner og bruges til andre formål end den mere almindelige multirotor drone.
Hovedforskellen mellem en fast vingede drone og en multirotor drone er, at den fastvingede type ligner mere et fly end en helikopter. Disse droner har længere rækkevidde og flyvetid og er også hurtigere end en multirotor. Fastvingede droner skal ofte kastes for at starte eller kræver en katapult og kræver derfor en landingsbane.
Vingerne på denne drone indebærer, at dronen bedre kan håndtere et nedbrud eller motortab: Vingerne holder den svævende i luften i modsætning til en multirotor, som i værste tilfælde bare falder lige ned. En fastvingede drone kan imidlertid ikke holde sig svævende stille i luften, og den kan heller ikke undgå forhindringer så let som en multirotor-drone.
Kameraet på en fastvinget drone er ofte helt fast eller monteret i en to-akset gimbal, der vender nedad, hvilket kan være godt, hvis du kortlægger store områder. Men hvis dit formål med flyvningen er at filme eller fotografere, er en multirotor med en bevægelig gimbal et bedre valg. Du kan læse mere om dette længere nede i dette dokument.
Der er også hybrid-droner med faste vinger og mere end to propeller.
Radiosenderen - dronens rat
Radiosenderen kommunikerer med dronen og styrer dens bevægelses- og kamerafunktioner mm. Hvis kontakten med radiosenderen er brudt, flyver mange droner automatisk hjem og lander. Det er ofte en standardindstilling, der kan ændres.
Placeringen af antennerne er især vigtig under langdistanceflyvninger. Det er den lange side af antennen, der skal pege mod dronen, ikke spidsen (tipperne mangler evnen til at transmittere og modtage).
Radiosenderen kommunikerer med dronen via radiobølger på flere frekvenser
Dronen og radiosenderen er normalt forbundet via radioforbindelser på 2,4 GHz og 5,8 GHz. Jo højere frekvens, jo flere data kan sendes med kort forsinkelse, men med kortere rækkevidde som et resultat. En frekvens på 2,4 GHz er tilstrækkelig til at transmittere kontrol og HD-video (1080i) på afstande op til 4 km inden for en lovlig effektgrænse på 125 mW. Længere rækkevidde kan opnås med højere sendekraft og korrekt orienterede antenner.
GHz-båndet er følsomt over for fysiske forhindringer, hvilket gør det vigtigt at sikre uhindret udsyn mellem radiosenderen og dronen. Det bliver endnu mere vigtigt og følsomt over længere afstande.
I nogle tilfælde kan radiosenderen kommunikere med dronen gennem 4G eller en computer i stedet for GHz-frekvenserne.
Identificer dronen fra jorden
Direkte fjernidentifikation kan bruges af politiet og andre myndigheder til at identificere dronen i luften og indhente oplysninger om dens mærkning, registrering, operatør osv.
Dronen følger dig
Follow-me-tilstand er en funktion, der kun er tilgængelig for rotorcraft-droner. Ligesom det lyder, får tilstanden din drone til automatisk at følge dig eller din radiosender. Hvis du har følgetilstand aktiveret, skal dit fly ikke være mere end 50 meter væk fra dig for, at du hurtigt kan overtage kontrollen.
Holde styr på grænser i luftrummet
Efter 1. januar 2021 skal alle typer af dronesystemer i den åbne kategori - undtagen C0 og C4 - være udstyret med geografisk bevidsthed. Denne funktion betyder, at du som fjernpilot er i stand til at få information om grænser i luftrummet i forhold til din drones position og højde osv. Derudover skal du advares om eventuelle grænsekrænkelser i luftrummet.
NOTAM - information om, hvad der foregår i luftrummet
NOTAM står for "Notice to Airmen". Det er en tjeneste, der løbende offentliggør vigtige oplysninger om, hvad der foregår i luftrummet. NOTAM er til alle typer piloter. Det er en betingelse, selv for fjernpiloter i åben kategori, at være fuldt opmærksomme på advarsler eller flyveforbud, mens de planlægger ruten.
NOTAM kan findes på Naviairs hjemmeside. Hvis et område langs din planlagte rute er markeret, og du har svært ved at fortolke oplysningerne, kan du ringe til Copenhagen Information, og de vil forklare dig, hvad det betyder. Du kan også fortælle Naviair, hvornår og hvor du har til hensigt at flyve, og de vil kontrollere NOTAM og AIP (se nedenfor) for dig at planlægge din rute ud fra det.
AIP
AIP (Aeronautical Information Publication) er en samling af data, som du bør læse inden start. De fleste lande offentliggør en national AIP med oplysninger om betingelserne for at flyve til, fra eller over forskellige landes luftrum og lufthavne. I Danmark udgives AIP af Naviair, og du finder AIP'en på deres hjemmeside https://aim.naviair.dk/.
RTH - dronen flyver automatisk til hjemmeposition
RTH-funktionen (Return-To-Home) bruges ofte, når du flyver droner. RTH får dronen til automatisk at flyve tilbage til startpositionen eller til din radiosender, afhængigt af hvilken indstilling du har valgt.
Hvis kommunikationen mellem dronen og radiosenderen afbrydes i et antal sekunder, kan RTH aktiveres som en beskyttelse. Dronen flyver derefter til startpositionen i den forudindstillede højde og lander automatisk.
Det er vigtigt at forstå, at den højde, hvori dronen flyver hjem, altid er i forhold til dens startposition. Dette betyder, at dronen ikke forstår den faktiske højde fra jorden - kollisioner med master, kraner, vindmøller osv. kan forekomme på vej tilbage til startpositionen. Nogle droner har dog antikollisionssensorer, der kan se og undgå forhindringer.
RTH-funktionen kan også aktiveres manuelt, hvis du fx mister orienteringen af dronen, eller hvis videolinket går i stykker. Brug ikke RTH, hvis der er et problem med kompasset.
Drones indbyggede kompaskalibrering
Kalibrering af kompasset er vigtigt, for at dronesystemet registrerer Jordens lokale magnetfelt. Hvis en kalibrering udføres forkert eller slet ikke på et nyt sted, kan dette resultere i et nedbrud, og dronen udviser uregelmæssige og uforudsigelige bevægelser. Find ud af, hvordan du udfører kompaskalibrering under "Tjeklister" i afsnit 5: Driftsprocedurer.
Holder kameraet stabiliseret
Formålet med en gimbal er at modvirke dronens bevægelser og vibrationer under flyvningen for at holde det indbyggede eller eksterne kamera stabiliseret. Resultatet er et vandret lige billede uden at ryste. Fastevingede droner har ikke altid gimbals, men kan i stedet have et fast kamera nedad afhængigt af formålet med flyvningen.
Vedligeholdelse af dronebatterier
Alle C-klassificerede droner, undtagen C4, skal drives af elektricitet og kræver derfor batterier for at kunne flyve. I tilfælde af privatbyggede droner kan der være andre krav. Batterier er følsomme og kræver særlig behandling. Kolde temperaturer kan være skadelige, så det er bedst at opbevare batterierne ved stuetemperatur inden hver flyvning. Et råd er at holde batterierne i jakkens inderlommer. Et koldt batteri har mindre kapacitet og kan i værste fald forårsage et nedbrud. Nogle droner har indbygget beskyttelse, der måler batteriets temperatur, advarer fjernpiloten om lave temperaturer og foreslår, hvad man skal gøre under kold drift. Ignorer ikke disse advarsler - tag dem alvorligt! Nogle dronesystemer kan også forvarme batterierne, inden de flyver.
Du skal genoplade dine batterier efter hver flyvning. Sørg for, at de er fuldt opladede og opbevar dem køligt og aldrig i direkte sollys, når de ikke bruges.
Mange moderne droner har en "butikstilstand": Hvis den næste flyvning ikke sker inden for ti dage efter opladning, aflades batteriet automatisk til ca. 60 procent. Dette gøres for at beskytte batterierne, da de kan blive beskadiget, hvis de er fuldt opladede i længere tid.
Hvis batterierne opbevares med en lav opladning (under 10 procent), kan de tage permanent skade og være farlige at flyve med. Sørg derfor for at oplade dem hurtigst muligt efter flyvning.
Du skal være opmærksom på, at LiPo (lithiumpolymer) batterier - den mest almindelige type batteri i dronesystemer - kræver en særlig type ildslukker i tilfælde af brand. Find derfor ud af, hvilken type batterier dit system har, og hvilken type ildslukker der kræves. Eftersom lithiumbatterierne bliver karakteriseret som værende farligt gods og kan forårsage eksplosionslignende brande, er det muligt at købe små brandsikre poser til opbevaring af batterierne.
Dronens drivkraft
Alle C-klassificerede droner, der hører til den åbne kategori, undtagen C4, skal have strøm. Det, der er vigtigt, er at sørge for, at den elektricitet, der genereres inde i dronen, ikke er skadelig for dig eller nogen anden. Derfor stilles der specifikke krav til producenten afhængigt af C-klassificeringen af din drone. Kontroller, hvad der gælder for din drone. Privatbyggede droner behøver dog ikke at blive drevet af elektricitet.
Derudover skal du som fjernpilot advares i tide, hvis batteriniveauet begynder at blive lavt. Dette er vigtigt for at give dig mulighed for at lande så sikkert som muligt.
Belysning er påkrævet
For bedre at kunne se dronen, når der flyves om natten, og især for at give en person på jorden mulighed for let at skelne dronen fra et bemandet luftfartøj, bør der aktiveres et grønt blinkende lys på dronen.