Vejledning til ansøgning om støtte til lønudgifter til kritisk personale i luftfartsselskaber i anledning af COVID-19- udbruddet.

Støtteordningen er en del af Luftfartspakken, som der blev indgået politisk aftale om mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, og Det Konservative Folkeparti d. 25. juni 2020 (suppleret med aftale den 24. juli 2020, den 22. september 2020 og den 8. oktober 2020).

Støtteordningen

Der er afsat 27 mio. kr. i 2020 til ordningen, hvoraf 1 pct. går til administration.

Hvis der ikke er midler til at imødekomme alle ansøgninger, tildeles midlerne forholdsmæssigt efter det ansøgte beløb.

Grundlaget for støtteordningen er Bekendtgørelse om støtteordning til lønudgifter til kritisk personale i luftfartsselskaber i anledning af COVID-19-udbruddet af 30. november 2020.

Støtteberettigede luftfartsselskaber

Luftfartsselskaber, der pr. 1. oktober 2020 var indehaver af et dansk AOC og som udfører passagertransport, uanset om passagertransporten er helt eller delvist indstillet eller endnu ikke påbegyndt som følge af COVID-19-udbruddet, kan søge om støtte til lønudgifter til personale, der er kritisk for opretholdelse af selskabets driftstilladelse til erhvervsmæssig flyvning (AOC).

Kun virksomheder, der ikke var kriseramte den 31. december 2019, kan få støtte. Dog kan mikrovirksomheder og små virksomheder være undtaget denne regel. Læs mere i regelgrundlaget for ordningen, som du bl.a. finder under ”Baggrund og lovgrundlag” i menuen til venstre.

Beregning af støtte

Et luftfartsselskab kan få refunderet 100 pct. af lønudgifterne til kritisk personale, som er nødvendigt for at opretholde selskabernes driftstilladelse til erhvervsmæssig flyvning (AOC) i perioden 1. oktober 2020 til 31. december 2020. Kritisk personale er defineret i bek nr. 1760 §3, stk. 3 og omfatter følgende kritiske poster:

På OPS (Operations) området:

  • Accountable Manager (AM).
  • Nominated Person Flight OPS (NP Flight OPS).
  • Nominated Person Crew Training (NP Crew Training).
  • Nominated Person Ground OPS (NP Ground OPS).
  • Safety Manager
  • Compliance Monitoring Manager.

På Part M (Maintainance) området:

 

  • Nominated Person Maintainance (NP Maintenance).
  • Quality Manager.

På securityområdet:

  • Security Manager.

Hvis en person også bestrider andre jobfunktioner, end de kritiske jobfunktioner, kan der kun udbetales støtte svarende til den andel af arbejdstiden, der anvendes på de kritiske jobfunktioner. Der kan maksimalt udbetales 4 mio. kr. i støtte til et selskab.

En virksomhed kan maksimalt modtage 800.000 EUR i støtte efter afsnit 3.1 i ”Midlertidige rammebestemmelser for statslige foranstaltninger til støtte for økonomien under det nuværende COVID-19-udbrud”1 med senere ændringer2. Denne støtteordning og ”støtteordningen til luftfartsselskaber i anledning af COVID-19- udbruddet” hører under disse rammebestemmelser. Hvis selskabets samlet støtte fra disse ordninger overstiger de 800.000 EUR vil støttebeløbet fra denne pulje blive reduceret tilsvarende.

Ansøgning om støtte

For at få støtte skal det enkelte luftfartsselskab sende en ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST).

Ansøgningen skal indeholde følgende:

  • Et udfyldt ansøgningsskema (Bilag 1),
  • En underskrevet tro-/love erklæring på, at ansøgningen er i overensstemmelse med EU-reglerne. (Bilag 2)
  • Lønsedlerne for de personer, hvis løn der ansøges om støtte til.

Ansøgningsskemaerne, som skal benyttes, findes i Bilag 1-2 til denne vejledning.

I bilag 1 er der 3 identiske tabeller, der skal udfyldes med oplysninger om lønudgifterne. Der er én tabel for hver måned.

Den første kolonne i tabellerne (”Funktion”) angiver de kritiske poster, som der kan ansøges om lønstøtte til. I anden kolonne skal der angives det fulde navn på den person, der varetager den pågældende funktion. I tredje kolonne skal det angives i procent, hvor meget varetagelsen af den kritiske funktion udgør af den pågældendes arbejdstid. Hvis for eksempel, at medarbejderen bruger 50 pct. af sin arbejdstid på varetagelse af den pågældende funktion udfyldes feltet 50. Hvis medarbejderen kun varetager den kritiske funktion og ikke andre jobfunktioner udfyldes feltet med 100. I fjerde kolonne angives den fulde løn inkl. pension for den pågældende medarbejder. Lønnen skal ikke korrigeres for, at den pågældende medarbejder eventuelt ikke anvender hele sin arbejdstid på funktionen. I femte kolonne angives den hensættelse til feriepenge, som den pågældende person har optjent i den pågældende måned.

Hvis en person varetager flere af de kritiske funktioner, betyder det at felterne i 2., 4. og 5. kolonne vil være identisk, mens den 3. kolonne skal afspejle, hvor meget varetagelsen af netop den enkelte kritiske funktion udgør af den pågældendes arbejdstid.

Som dokumentation skal der indsendes lønsedler for de ansøgte måneder for de angivet medarbejdere. De faktiske lønsedler for oktober og november skal indsendes med ansøgningen. Lønsedlerne for december skal efterfølgende indsendes til TBST senest d. 31. januar 2021.

Ansøgningen sendes pr. mail til info@tbst.dk, cc. dlov@tbst.dk, med følgende i emnefeltet:

”[Selskabsnavn] – Ansøgning Luftfartspakken, støtteordning til kritisk personale”

Ansøgningen om støtte skal være TBST i hænde senest d.11 december 2020.

TBST vil herefter behandle ansøgningen. Ansøger vil seneste d. 31. december blive meddelt, om der kan tildeles støtte på baggrund af ansøgningen samt for hvilket beløb.

Yderligere information

TBST kan anmode ansøger om yderligere dokumentation i forbindelse med behandling af ansøgning.

Udbetaling af støtte

TBST udbetaler støtte til ansøger indenfor 15 arbejdsdage efter ansøgningsfristens udløb.

Støtten udbetales til den konto, der er tilknyttet ansøgers CVR-nummer.