Registrer din organisation som droneoperatør

Hvis du flyver med drone professionelt i Danmark, skal din virksomhed eller organisation være registreret som droneoperatør. På denne side kan du læse mere om, hvordan du registrerer din virksomhed.

Skal din organisation registreres som droneoperatør?

Hvis du flyver med drone i erhvervsmæssig sammengæng i Danmark, skal du enten selv være registreret som droneoperatør, eller være tilknyttet en virksomhed eller organisation, der er registreret som droneoperatør. 

Hvis du arbejder for en virksomhed, et enkeltmandsselskab eller en privat eller offentlig organisation, er det virksomhedens opgave at have registreret sig som droneoperatør.

Alle virksomheder, enkeltmandsselskaber, offentlige institutioner og NGO'er, der har fjernpiloter ansat til at udføre opgaver i forbindelse med virksomhedens eller institutionens virke, skal derfor registreres hos Trafikstyrelsen. Det er den ansvarlige for virksomheden, der skal registrere virksomheden. Virksomheden skal kun registrere sig én gang – også selvom den har flere droner.  

Virksomheden vil dermed have ansvaret for:

  • at alle fjernpiloterne har de rette kompetencer til at flyve den drone, som de flyver med
  • at dronen er mærket korrekt
  • at dronen er forsikret efter gældende regler
  • at dronen vedligeholdes efter forskrifterne

Læs mere om forskellen på fjernpilot og droneoperatør i vores FAQ her.

Du skal registrere din virksomhed som droneoperatør

  • Hvis dronen vejer 250 g og op til 25 kg.
  • Hvis dronen vejer under 250 g og har en sensor, såsom et kamera, Lidar sensor, termisk sensor mm.

Du skal ikke registrere din virksomhed som droneoperatør

  • Hvis dronen vejer under 250 g og ikke har en sensor.

Sådan registrerer du din virksomhed som droneoperatør

Hvad skal du have klar, når du skal registrere din organisation som droneoperatør?

  • Medarbejdersignatur/MitID Erhverv for virksomheder, offentlige institutioner og NGO’er.
  • Tegnet forsikring. Læs mere om forsikring nedenfor.

OBS: Offentlige institutioner er ofte selvforsikrede, hvorfor dette krav ikke gælder dem.

Sådan gør du:

  1. Tryk på linket til at registrere virksomheden, den offentlig institution, eller NGO som droneoperatør.
  2. Log på med enten Medarbejdersignatur eller MitID Erhverv.
  3. Når du har registreret dig som droneoperatør, modtager du en kvittering for registreringen i din virksomheds Digital Post/E-boks/Mit.dk.
  4. Modtager du ikke Digital Post, skal du angive den ønskede adresse for modtagelse af operatørregistreringsnummeret fysisk. Der kan gå op til 30 dage, før du modtager det fysiske brev.
  5. I kvitteringsbrevet vil du få oplyst et registreringsnummeret, samt en sikkerhedskode.
  6. Efterfølgende skal du påsætte dit registreringsnummer på alle de droner, som din virksomhed ejer.

 

Hvis du ansøger som enkeltmandsvirksomhed, virksomhed, offentlig institution, eller NGO skal du anvende nedenstående link:

Registrering af droneoperatør som organisation her (Medarbejdersignatur/MitID Erhverv) [Nyt vindue]

Registrerer du et enkeltmandsselskab, kan du forvente længere sagsbehandlingstid, da din sag skal håndteres manuelt. Når du modtager dit bekræftelsesbrev, er du blevet registreret som droneoperatør, og du vil hurtigst muligt modtage registreringsnummeret.

Påsæt registreringsnummeret på dronerne

Når du har registreret din organisation, vil du få tildelt et unikt droneoperatørnummer, som skal påføres alle de droner, som der opereres med. Hvis organisationens drone er mærket med en fjernpilots dronecertifikatnummer, skal dette udskiftes. Certifikatnummeret er ikke længere korrekt mærkning af dronen.

Sikkerhedskode

Du får som droneoperatør også en sikkerhedskode, som ikke bør udleveres til andre, da den er din garanti for at andre ikke kan misbruge registreringsnummeret ved at sætte det på deres drone og dermed flyve på dit ansvar.

Ejerskifte

I tilfælde af ejerskifte skal registreringsnummeret fjernes fra dronen. Den nye ejer skal selv ansøge om et nyt registreringsnummer, hvis de ikke allerede er indehaver af et.

Forsikring

Hvis din drone ikke er en legetøjsdrone (læs mere om definitionen i vores FAQ her), skal flyvningen være forsikret. Forsikring til din drone er afgørende for at overholde lovgivningen, beskytte dig selv og andre i tilfælde af uheld eller skader for at skabe en tryg og sikker flyveoplevelse.

Det er et krav i dronebekendtgørelsen, at alle droneoperatører skal have en ansvarsforsikring, der dækker eventuelle skader forårsaget af dronen under flyvning. Dronen skal være forsikret for mindst 0,75 mio. SDR (Special Drawing Rights), hvilket svarer til ca. 7 mio. kr. 

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din forretningsforsikring dækker flyvning med din drone, skal du kontakte dit forsikringsselskab. Det er vigtigt at bemærke, at ikke alle forsikringsselskaber tilbyder forsikringer til droner.

 Når du vælger forsikring:

Krav: Enhver droneoperatør skal have en ansvarsforsikring, der dækker skadesomkostninger for andre.

Flyv kommercielt: Tjek vilkårene og betingelserne for din forretningsforsikring.
Særlig forsikring: Hvis du ikke er fuldt dækket af din en forretningsforsikring, skal du tjekke særlige forsikringer, der er mere egnede.
Flyvning i udlandet: Sørg for, at din forsikring dækker skader, der er forårsaget i udlandet, og find ud af, om der er nationale regler i det land, du skal flyve i.

Har du spørgsmål, eller vil du høre mere?

Senest opdateret 30-10-2024