Overblik over droneflyvning i den specifikke kategori

Droneflyvninger i den specifikke kategori kræver en tilladelse fra Trafikstyrelsen. Læs mere om den specifikke kategori på denne side.

Hvornår er jeg i den specifikke kategori?

Din droneflyvning befinder sig i den specifikke kategori, når du ikke længere kan opfylde kriterierne for flyvning i den åbne kategori jf. EU 2019/947.

Din flyvning vil f.eks. være i den specifikke kategori, hvis du:

  • Vil flyve din drone over 120 meter 
  • Vil flyve din drone, der er tungere end 25 kg
  • Vil flyve din drone uden for synsvidde (BVLOS)

Hvis du ønsker at flyve i et eller flere af de ovenstående forhold, placeres din operation automatisk i den specifikke kategori. Bemærk, at ovenstående liste ikke er udtømmende.

Hvordan får jeg lov til at flyve i den specifikke kategori?

Hvis du vil flyve i den specifikke kategori, kræver det, at du har en godkendelse på baggrund af en af følgende risikovurderinger:

 

Alle ansøgninger om flyvning i den specifikke kategori stiller krav om operationsmanual og procedurer for alt fra træning til nødprocedurer. Derfor er det vigtigt, at du forud for din ansøgning, sætter dig ind i de safety-krav, der stilles til netop den operationstype, du vil benytte, da din operationsmanual skal følges til punkt og prikke.

Vi anbefaler derfor droneoperatører, at overveje, om de har de nødvendige ressourcer til at udarbejde ansøgningen, samt til dialogen mellem os og jer i løbet af godkendelsesprocessen forud for en ansøgning.

Ansøgning om droneflyvning i den specifikke kategori

STS (Standardscenarie)

Hvis du har en drone med et C5 eller et C6-mærke, kan du flyve på et standardscenarie. 

Et standardscenarie er en foruddefineret operation, hvor EASA (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturallerede har lavet risikovurderingen for dig. Det eneste, du skal gøre er at udarbejde en operationsmanual og overholde alle krav til dronen, uddannelsen og operationelle begrænsninger. Når du kan overholde disse krav, indsender du en erklæring til Trafikstyrelsen om, at du overholder kravene.

 

Læs mere om standardscenarier (STS)

Checkliste:

  • Operationsmanual
  • Gennemfør teoretisk STS-prøve
  • Gennemfør praktisk STS prøve for STS-01 eller STS-02
  • Udfyld og indsend erklæring til Trafikstyrelsen

Standardscenarier:

  • STS-01
  • STS-02

PDRA-S01/PDRA-S02 (Prædefinerede risikovurderinger for legacydroner)

De to prædefinerede risikovurderinger PDRA-S01 og PDRA-S02 er næsten identiske med standardscenarierne STS-01 og STS-02, men for PDRA'er behøver dronen ikke at have et C5 eller C6-mærke.

De prædefinerede risikovurderinger PDRA-S01 og S02 er foruddefinerede operationer, hvor EASA allerede har lavet risikovurderingen for dig. Det eneste, du skal gøre er at udarbejde en operationsmanual og en krydsreferenceliste, samt overholde alle krav til dronen, uddannelsen og operationelle begrænsninger.

Læs mere om Prædefinerede risikovurderinger - PDRA-S01/PDRA-S02

Checkliste:

  • Operationsmanual
  • Gennemfør teoretisk STS-prøve
  • Gennemfør praktisk STS prøve for STS-01/PDRA-S01 eller STS-02/PDRA-S02
  • Udfyld og indsend erklæring til Trafikstyrelsen
  • Få tilladelse af Trafikstyrelsen

PDRA-S-typer:

  • PDRA-S01: VLOS-flyvning over et kontrolleret område, muligvis i et tætbefolket område
  • PDRA-S02: BVLOS-flyvning over et kontrolleret område i et tyndtbefolket område

PDRA-G (Generelle prædefinerede risikovurderinger)

De generelle prædefinerede risikovurderinger PDRA-G er foruddefinerede operationer, hvor EASA allerede har lavet risikovurderingen for dig. Det eneste, du skal gøre er at udarbejde en operationsmanual og krydsreferenceliste, samt overholde alle krav til dronen, uddannelsen og operationelle begrænsninger..

Læs mere om Generelle prædefinerede risikovurderinger - PDRA-G

Checkliste:

  • Operationsmanual
  • Overhold uddannelseskravene for den pågældende PDRA
  • Udfyld krydsreferencelisten
  • Indsend operationsmanual og krydsreferencelisten til Trafikstyrelsen
  • Få tilladelse af Trafikstyrelsen

PDRA-G-typer:

  • PDRA-G01: BVLOS-flyvning i et tyndt befolket område i ukontrolleret område og op til 150 meters højde.
  • PDRA-G02: BVLOS-flyvning over et tyndt befolket område i et restriktions- eller fareområde.
  • PDRA-G03: BVLOS-flyvning med en max flyvehøjde på 30 meter eller over hindringer, i tyndt befolket områder. Denne PDRA er tænkt anvendt til inspektionsarbejde og følger pre-programmerede ruter.

 

SORA (Risikovurdering for specifikke operationer)

Risikovurderingen for specifikke operationer kaldes i daglig tale for SORA. I denne kategori er der flere muligheder for specielle droneflyvninger, men ansøgningsprocessen er også mere krævende. Her er det nemlig dig, der skal udarbejde risikovurderingen.

Risikovurderingen skal udarbejdes på baggrund af en ConOpS, en vurdering af risikoen for folk på jorden, en vurdering af risikoen for anden lufttrafik, en teknisk gennemgang af dronen samt dokumentation for, at du besidder teoretiske og praktiske færdigheder, der passer til den type operationer, du planlægger at udføre. 

 

Vurderer vi, at droneoperationerne ikke kan foregå på et forsvarligt sikkerhedsmæssigt niveau, kan ansøgningen ende med et afslag. 

Læs mere om Risikovurdering for specifikke operationer - SORA

Checkliste:

  • Operationsmanual.
  • Overhold uddannelseskravene for den specifikke kategori.
  • SORA-risikovurderingens 10 trin
  • Få tilladelse af Trafikstyrelsen

LUC (Let UAS-operatørcertifikat)

Når din virksomhed har demonstreret overfor os, at I har fået godkendt en eller flere PDRA'er og SORA'er, kan I ansøge om et let UAS-operatørcertifikat (LUC).

Med et operatørcertifikat (Light UAS Operator Certificate, (LUC)) får I autorisation til at godkende egne operationer, men det kræver, at din virksomhed er i stand til at kunne bære flere forskellige funktioner, og er i stand til at udvikle og vedligeholde et sikkerhedsledelsessystem.

Et LUC udstedes med ubegrænset varighed og forbliver gyldigt, så længe droneoperatøren overholder de relevante krav og lovgivning. Et LUC kan bruges i alle EU’s medlemslande og kan ikke overdrages til andre.

Læs mere om LUC - Let UAS-operatørcertifikat

Checkliste:

  • Beviseligt godkendte SORA'er og PDRA'er.
  • LUC-håndbog indeholdende beskrivelser af organisationen, relevante procedurer og udførte aktiviteter. 
  • Beskrivelse af ledelsessystem samt fordeling af ansvarlige ledelsesfunktioner.
  • Beskrivelse af organisationsstruktur.
  • Sikkerhedsledelsessystem (SMS).
  • Information om droneoperatørens personale samt den ansvarlige for droneoperationerne.
  • Gennemgang af uddannelseskrav og planer.
  • Underskrevet erklæring om, at droneoperatøren opfylder gældende krav.

Visualisering af ansøgningsprocesserne

Har du spørgsmål, eller vil du høre mere?

Senest opdateret 30-10-2024