PDRA - Prædefinerede Risikovurderinger

På denne side kan læse mere om prædefinerede risikovurderinger - PDRA-S01/S02.

Hvad er PDRA-S?

De prædefinerede risikovurderinger er identiske med de europæiske standardscenarier (STS-01 og STS-02). Den eneste forskel er, at du kan flyve med en drone uden C-mærket, hvis du har fået din operationsmanual og en krydsreference-liste godkendt af Trafikstyrelsen. Der er på nuværende tidspunkt to PDRA-S, som du kan flyve efter - se dem nedenfor.

For at flyve på efter en PDRA-S skal du:

  • udarbejde en operationsmanual.
  • udfylde en krydsreference-liste.
  • overholde alle krav til uddannelsen og træning - læs mere om teoretisk og praktisk prøve nedenfor. 
  • overholde alle krav til operationelle begrænsninger.
  • indsende en erklæring til Trafikstyrelsen om, at du overholder kravene.

Det er vigtigt, at alle kravene til det pågældende PDRA-S opfyldes, og at du ikke kun udvælger de elementer, som passer ind i din operation.

Ønsker du at flyve med din legacy-drone efter europæisk standardscenarie PDRA-S01, skal du flyve inden for synsvidde (VLOS) i et kontrolleret befolket område med en drone op til 25 kg.

Et kontrolleret område er defineret som et område, hvor du har fuld kontrol over, hvem der befinder sig i området.

  • Dronen skal være indenfor synsvidde under hele operationen.
  • Operationen skal udføres iht. en operationsmanual.
  • Operationsområdet skal være kontrolleret, så det sikres, at ingen udefrakommende person kan komme ind i området.
  • Fjernpiloter skal have et dronecertifikat og have bestået praktisk STS prøve.
  • Fjernpiloter skal have gennemført praktisk træning i STS-01.

Ønsker du at flyve med din legacy-drone efter den prædefinerede risikovurdering PDRA-S02, kan du flyve uden for synsvidde i op til 1 km fra, hvor du står (op til 2 km med observatør) i tyndt befolket og kontrolleret område med en drone op til 25 kg.

Et kontrolleret område er defineret som et område, hvor du har fuld kontrol over, hvem der befinder sig i området. 

  • Dronen kan flyves udenfor fjernpilotens synsvidde op til 1 km væk.
  • Hvis der er en observatør, kan operationen forlænges op til 1 km fra observatøren.
  • Observatøren må højst være 1 km fra fjernpiloten.
  • Operationen skal udføres iht. en operationsmanual, som skal godkendes af  Trafikstyrelsen
  • Operationsområdet skal være kontrolleret, så det sikres, at ingen udefrakommende person kan komme ind i området.
  • Fjernpiloter skal have et dronecertifikat og have bestået praktisk STS prøve.
  • Fjernpiloten skal have gennemført praktisk træning i STS-02

Indledende vejledningsmøde

Det kan være kompliceret at udarbejde en PDRA med tilhørende følgemateriale. Derfor tilbyder vi, Trafikstyrelsen, et indledende gratis opstartsmøde, hvor vi kan besvare de spørgsmål, du måtte have til processen. 

Det er dog vigtigt, at du forinden har sat dig ind i selve PDRA-processen, og sender os dine spørgsmål i en e-mail forud for mødet, så vi kan kvalificere svarene.

 Forud for vejledningsmødet skal du derfor sørge for følgende:

  • Udfyld ansøgningsskemaet til operationer i den specifikke kategori, da det kan give dig og os en idé om dine ønskede droneoperationer (find skemaet nedenfor).
  • Orienter dig om PDRA'ens krydsreferencelise.
  • Beskriv (gerne i punktform), hvad du ønsker svar på til vejledningsmødet.

Du anmoder om et vejledningsmøde i en e-mail til info@trafikstyrelsen.dk. Tilføj din virksomheds navn til titlen på e-mailen i emnefeltet.

Selve ansøgningsprocessen starter først, når du indsender den samlede PDRA-ansøgning. Derfor tæller vejledningsmødet ikke med i selve ansøgningsprocessen eller servicemålet for den forventede sagsbehandlingstid. 

Operationsmanual

Den mest omfattende del af at flyve på et PDRA-S drejer sig om operationsmanualen, som skal udarbejdes og godkendes af Trafikstyrelsen, før du kan gå i gang med droneoperationerne. Det er dig eller din virksomhed som droneoperatør, der skal udarbejde operationsmanualen. Årsagen er, at det skal være muligt for en droneoperatør at kunne have flere fjernpiloter tilknyttet, som med den rette uddannelse er i stand til at flyve i standardscenariet på baggrund af netop operationsmanualen. Læs om forskellen på droneoperatør og fjernpilot

Det er dig som droneoperatør, der er ansvarlig for alle procedurer. Du skal derfor kunne redegøre for hele indholdet i din operationsmanual, når vi gennemgår den, og når vi besøger dig på et tilsyn.

 Du skal udarbejde din operationsmanual efter samme model som for standardscenarierne.

Nedenfor i Appendix 5 har vi gengivet kravene til, hvad din operationsmanual skal indeholde.

 

Indsend operationsmanual og krydsreferenceliste til Trafikstyrelsen

Når du eller din virksomhed har færdiggjort operationsmanualen og kan stå inde for, at du opfylder alle kravene til at flyve med drone i et eller begge af de to PDRA-S-typer, skal du indsende operationsmanual og krydsreferenceliste til gennemgang af Trafikstyrelsen.

Hver 14. dag screener vi for nye ansøgninger, og tildeler en sagsbehandler på screeningsmødet. Efter mødet, vil du modtage bekræftelse samt information om det videre forløb samt forventet sagsbehandlingstid. Du kan som droneoperatør først gå i gang med flyvning, når du modtager en operationstilladelse, og dine fjernpiloter har modtaget den rette træning (Læs mere om teoretisk og praktisk træning nedenfor).

Du får på et tidspunkt få besøg af os på et tilsyn, hvor vi gennemgår dine operationer og operationsmanual sammen med dig.

Du finder krydsereferencelisten til PDRA-S'erne her:

  • Krydsreferenceliste til PDRA-S01 [INDSÆT LINK TIL KRYDSREFERENCELISTE HER]
  • Krydsreferenceliste til PDRA-S02 [INDSÆT LINK TIL KRYDSREFERENCELISTE HER]

Gennemfør teoretisk STS-prøve (Gælder også for PDRA-S)

Ved flyvning i PDRA-S-kategorierne, skal du gennemføre samme teoretiske træning som i de europæiske standardscenarier. Derfor skal du gennemføre den teoretiske STS-prøve, før du kan flyve på en af PDRA-S'erne.

I Danmark tilbydes teoretiske STS-prøver hos anerkendte STS-skoler, som lever op til kravene for at kunne undervise og afholde prøver for standardscenarierne.

Den teoretiske undervisning og prøve er en overbygning af dronecertifikatet. Derfor er det et krav, at du som minimum har et dronecertifikat A1/A3 før du kan få STS-påtegningen på dit dronecertifikat.

Den teoretiske undervisning og prøve skal sikre, at du har den teoretiske ballast til at kunne udføre droneoperationer, som kræver lidt mere af dig som fjernpilot. 

Undervisningen skal sørge for, at du kan gennemføre en multiple-choice-prøve på 40 spørgsmål, hvis du har et A1/A3-dronecertifikat og 30 spørgsmål, hvis du har et A2-dronecertifikat, der samlet set vurderer dig på din viden på operationelle og tekniske afbødende foranstaltninger.

Du vil blive prøvet i:

  • Luftfartsregler
  • Menneskelige begrænsninger
  • Operationelle procedurer
  • Tekniske og operationelle afbødende foranstaltninger for risiko på jorden
  • Generel viden om droner
  • Meteorologi
  • Droners flyveegenskaber
  • Tekniske og operationelle afbødende foranstaltninger for risiko i luftrummet

Efter den teoretiske prøve, skal du tage en praktisk PDRA-S-prøve

Anerkendte STS-skoler

ABC Flight Academy ApS

STS-skolen underviser flere steder i landet. Se hvor på skolens hjemmeside

www.abcflightacademy.dk [Nyt vindue]

Droner ApS

STS-skolen underviser flere steder i landet. Se hvor på skolens hjemmeside

 www.droner.dk [Nyt vindue]

Scandinavian Drone Solutions ApS

STS-skolen underviser flere steder i landet. Se hvor på skolens hjemmeside

www.scandidrones.com [Nyt vindue]

Wefly A/S

STS-skolen underviser flere steder i landet. Se hvor på skolens hjemmeside

www.wefly.dk [Nyt vindue]

Gennemfør praktisk PDRA-S-prøve

Udover den teoretiske prøve, skal du også gennemføre en praktisk PDRA-S-prøve, hvor du prøves i, om du har forstået at omsætte den teoretiske viden til korrekte operationsprocedurer. Prøven starter allerede inden, du flyver med din drone, fordi du skal demonstrere dine færdigheder ifm. hele droneoperationen. 

Det indebærer, at du demonstrerer alt fra planlægning af operationen til pre-flight checks, afspærring af området og selve flyvningen. Prøveafholderen vil i løbet af prøven vurdere dine færdigheder, og udsteder dig en akkreditering for gennemført praktisk prøve, når det vurderes, at du på tilfredsstillende vis har demonstreret dine færdigheder.

Hvor den teoretiske prøve, er ens for begge PDRA-S'er, skal du gennemføre den praktisk prøve for hver af de respektive PDRA-S'er. Dvs. både en praktisk prøve for PDRA-S01 og PDRA-S02.

Sådan kan du tage den praktiske prøve:

Det er muligt at gennemføre den praktiske prøve på 2 måder.

Du kan gennemføre prøven hos en anerkendt prøveafholder, som af Trafikstyrelsen anerkendes for at leve op til kravene om at forestå den praktiske prøve. Alle skolerne, der tilbyder STS-undervisning og teoretisk prøve er også anerkendt til at gennemføre den praktiske prøve.

Du har også muligheden for at gennemføre prøven hos en droneoperatør, der har gjort sig foranstaltninger til at kunne vurdere sine fjernpiloters praktiske færdigheder. Det kræver, at droneoperatøren har angivet metoder til praktisk prøveafholdelse i sin operationsmanual og erklæret, at man er i stand til at gennemføre praktiske prøver. Erklæringen vil blive gennemgået af Trafikstyrelsen på et tilsyn.

Sagsbehandling af ovenstående ansøgninger og tilladelser er gebyrbelagt i henhold til den gældende bekendtgørelse for Trafikstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfartsområdet m.v.

Hvis du har behov for et indledende vejledningsmøde forud for fremsending af risikovurdering, er dette dog ikke underlagt gebyr.

Læs mere om gebyr og den gældende gebyrbekendtgørelse her.

Har du spørgsmål, eller vil du høre mere?